I AM ECSTATIC RIGHT NOW

Emma can see monsters

Hoe ervaar je een gesprek als je je gehoor geleidelijk verliest? Het kunstwerk van Emma Can See Monsters (Emma Griffiths) biedt een unieke blik op deze vraag. De gelaagde, driedimensionale vorm nodigt het je uit om vanuit verschillende hoeken te kijken, precies zoals Griffiths een gesprek ‘hoort’. Het werk visualiseert hoe haar brein tijdens elke conversatie talloze mogelijkheden analyseert om te begrijpen wat er wordt gezegd.

“Horen is veel persoonlijker dan we ons realiseren. Je kunt niet uitleggen wat je niet hoort.”

Griffiths deelt via haar kunst hoe zij communicatie ervaart. Hoewel ze geluiden kan waarnemen, blijft het begrijpen van spraak vaak een uitdaging. Voor haar is horen geen vanzelfsprekend proces, maar een complexe puzzel waarin context, energie en intuïtie samenkomen. Stapje voor stapje pakt de kunstenaar het ritme in haar (nieuwe) dagelijkse leven weer op.

Om dit proces inzichtelijk te maken, maakte Grittiths diagrammen van gesprekken waarin ze woorden en zinnen noteerde die op elkaar leken. Zo laat ze zien hoe één zin, zoals ‘I am ecstatic right now‘ (‘Ik ben euforisch nu’), voor haar eerst een ruis van opties kan zijn voordat de betekenis duidelijk wordt.

Met haar werk nodigt de kunstenaar je uit om stil te staan bij de complexiteit van communicatie en de kracht van kunst om onzichtbare ervaringen te delen. Het is een ode aan de veerkracht van de menselijke geest en een eye-opener voor iedereen die ooit woorden als vanzelfsprekend heeft beschouwd.

“Tijdens een gesprek maakt mijn brein in realtime een lijst van mogelijkheden. Wat ik hoor, wordt continu geanalyseerd en vergeleken met de situatie. Uiteindelijk valt het kwartje: dat ene woord of die zin past bij het moment. Maar die andere mogelijkheden blijven voor mij ook bestaan als wat ik had kunnen horen.”

emma can see monsters

Emma Griffiths is een multi-media kunstenaar uit Londen, oorspronkelijk afkomstig uit Ellesmere Port, een kleine arbeidersstad in Noordwest-Engeland. Al vanaf jonge leeftijd ontwikkelde Emma een sterke verbondenheid met kunst. Voor haar is kunst niet alleen een vorm van zelfexpressie, maar ook een manier om te communiceren en haar levenservaringen te verwerken. Door kunst vond Emma een diepere connectie met zichzelf.

Het huidige werk van Emma richt zich op haar identiteit als dove persoon. Ze onderzoekt manieren om open te zijn over haar ervaringen met gehoorverlies en hoe ze haar kwetsbaarheid kan transformeren tot iets educatiefs en krachtigs. Door haar relatie met gehoorverlies te verkennen, wordt Emma een pleitbezorger van haar diagnose via haar kunstwerken.

Emma’s website >

ALIVE door de ogen van de kunstenaar 

Het thema van 2025, Alive, richt zich óók op het (terug)vinden van je ritme nadat een onverwachte gebeurtenis je overvalt. Voor Griffiths nam het leven met haar gehoorlies een heel andere wending. Sindsdien beleeft zij haar werkelijkheid anders en kregen haar dagelijkse interacties een nieuwe betekenis.

“Leven is voor iedereen uniek, en voor mij, als dove persoon, wordt dat gevormd door een bijzondere relatie met taal en geluid. Mijn gehoorverlies brengt uitdagingen met zich mee, maar heeft me ook een unieke positie en perspectief gegeven. Ik ervaar de wereld op mijn eigen manier, ergens tussen de horende en dove werelden in. Voor mij zijn alle mogelijke interpretaties van wat ik hoor ‘echt’. Het is een wezenlijk deel van hoe ik het leven ervaar.”